-
Asiakaspalvelusta ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa mallia. Asiakaspalvelu on asiakkaan ja asiakaspalvelijan välinen kohtaaminen.
Asiakaspalvelun tehtävänä on saada asiakas tyytyväiseksi sekä kokemaan ja tuntemaan, että hän saa juuri hänen tarpeitaan vastaavaa palvelua. Asiakaspalvelutaidoista tärkein on asiakkaan asemaan asettuminen ja hänen tarpeidensa ymmärtäminen.
Voidaan sanoa, että asiakaspalvelijan roolissa on jokainen yrityksen jäsen, joka kohtaa asiakkaita kasvotusten, puhelimen välityksellä, sähköpostitse, tekstiviestitse tai Internetin ylläpitäjänä. Asiakaspalveluviestintä on viestintää ja se viestittää asiakkaille yrityksen palveluhalukkuutta ja suhtautumista asiakkaisiin.
Tänä päivänä yritysten suurin kysymys kuuluu, että kuinka saada asiakas ostamaan juuri meidän yrityksemme palveluja, kun markkinoilla on niin paljon kilpailua. Vastaus on erottumalla kilpailijoista asiakaspalvelun avulla, sillä hyvää asiakaspalvelua ei voi varastaa eikä kopioida. Mikäli tuotteessa ja hinnoissa ei ole suuria eroja, valintaperusteeksi nousee yrityksen maine ja asiakaspalvelun laatu. Yrityksen maine syntyy ja välittyy asiakkaalle tekojen kautta. Asiakaspalvelu on tärkeässä asemassa maineen rakentamisessa, koska asiakaspalvelussa työskentelevät kohtaavat ja edustavat asiakkaalle koko yritystä. Hyvän asiakaspalvelun avulla lisätään myös asiakkaan viihtyisyyttä : Kun asiakas saa hyvää palvelua, lisää se hänen kokemustaan yrityksen palvelun tasosta. Hyvän asiakaspalvelun takia asiakas myös usein haluaa tulla asiakkaaksi uudelleen.
https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/1037/Penger_Maiju.pdfsequence=1&isAllowed=y (kohta 4.5)
OMAT NÄKEMYKSENI
Mielestäni ylläoleva teksti oli todella tyhjentävä ja kertoi kaiken tarpeellisen, en oikein osaa lisätä mitään.
Olen monesti miettinyt asiakaspalvelun määritelmää, mutta ei sitä oikein voi lyhyesti tiivistää, koska se koostuu laajasti monista eri asioista asiakkaan ja asiakaspalvelijan välillä.
Nykyään, kuin asiat sähköistyvät kokoajan vain enemmän ja enemmän, on oletettavaa että asiakkaan ja asiakaspalvelijan suorat kohtaamiset vähenevät. Ihmiset ostavat kaiken netistä ja tilaavat tuotteet kotiovelle. Nettisivuilla on nykyään asiakaspalvelu chat missä firmasta riippuen asiakkaan kysymyksiin vastailee robotti, tai vaihtoehtoisesti joskus myös oikea asiakaspalvelija.
Itse kaupassa käydessä tai mitä vaan hankkiessani otan aina itse kaiken tarvittavan tiedon selville ja tutkin esim uutta kännykkää ostaessani vain netistä eri kännyköiden eroja ja teen itse päätöksen mitä ostan. Sitten joko tilaan tuotteen halvimmalta sivustolta lähimpään postiin tai käyn lähimmässä liikkeessä hakemassa kyseisen tuotteen, jos sen sieltä samaan hintaan saa.
Itse tykkään todella paljon neuvoa muita asioissa, joissa he tarvitsevat apua, mutta itse taas poikkeuksetta aina luotan omiin taitoihini ja vaistoihini kysymättä/ottamatta vastaan apua keneltäkään. Vain silloin, jos en oikeasti löydä tai tiedä jotain, vaikka kuinka etsin, niin saatan pyytää kaupassa myyjältä apua.
on
VastaaPoista