Segmentointi, eli kohdentaminen, on välttämätöntä, jotta markkinointisi voisi onnistua. Ilman kohderyhmän määrittelyä on mahdoton laatia markkinointiviestiä, joka todella uppoaa yleisöön. Itse asiassa segmentointi on koko liiketoiminnan ydin.
Segmentoinnin suurin ongelma on luopumisen tuska. Todellisuudessa se on kuitenkin mahdollisuus. Kun valitset jonkun kohderyhmän, koko liiketoimintasi lähtee kyseisen segmentin palvelimisesta. Nyt tiedät kenelle myyt.
Valmiin segmentin valitseminen alueen, iän, sukupuolen, kiinnostusten tai muun sellaisen perusteella ei vielä päästä kovin syvälle ostajan sisimpään. Toki sillä päästään jo aika pitkälle, muun muassa saadaan aihealueestasi kiinnostuneita kävijöitä.
Kun markkinoinnissa perehdytään vähän psykologiaan, päästään pohtimaan sitä, miten kävijät saisi toimimaan – ostamaan. Siinä eivät valmiit segmentit riitä. Toisin sanoen, olemme ostajina kovin erilaisia otuksia, että kohdentamiseen on syytä käyttää muitakin keinoja kuin itsestään selviä segmenttejä.
Markkinoiden segmentointi perustuu ajatukseen, että
markkinoita ei kannata käsitellä kokonaisuutena,
vaan yrityksen tulisi pyrkiä löytämään pienempiä,
kiinteitä ja suhteellisen homogeenisia asiakasryhmiä.
Yritys saavuttaa paremman tuloksen kohdistamalla
toimintansa määriteltyyn asiakasryhmään kuin
pyrkimällä koko mahdollisen asiakasjoukon
tavoittamiseen. Markkinoiden segmentoinnissa on
aina asiakaskeskeinen lähtökohta. Yritys pyrkii
sopeuttamaan tuotteensa ja
markkinointitoimenpiteensä asiakassegmentin
kysyntään ja tarpeisiin.
Yrityksen liiketoiminta rakentuu valitun segmentin mukaisesti. Segmentointi mahdollistaa resurssien suuntaamisen yritykselle suotuisassa asiakaskohderyhmässä. Myös kilpailuedun perustan tulee aina lähteä valitun markkinasegmentin arvostusperiaatteista.
Yrityksen liiketoiminta rakentuu valitun segmentin mukaisesti. Segmentointi mahdollistaa resurssien suuntaamisen yritykselle suotuisassa asiakaskohderyhmässä. Myös kilpailuedun perustan tulee aina lähteä valitun markkinasegmentin arvostusperiaatteista.

OMIA NÄKEMYKSIÄ
Luin paljon erilaisia kirjoituksia segmentoinnista tätä kirjoittaessani, mutta asia tuntui entuudestaan jo todella tutulta, enkä oikein mitään uutta tietoa itselleni löytänyt. Näin nuoren näkökulmasta segmentointi on yrityksille todella tärkeää. Mainoksista ja tuotteista huomaa aina heti onko ne tarkoitettu nuorille vai ei. Jos koko yrityksen olemus on tylsä tai vanhanaikainen, se ei kiinnosta nuoria vaikka tuote olisi suunnattu nuorille. Tärkeintä nuorille markkinoinnissa on pitää tuote, mainokset ja olemus kiinnostavana, uutena, tuoreena ja siistinä. Nuoriin tehoaa aina uudet asiat, joku mitä he eivät ole aikaisemmin nähneet, se kiinnostaa.
Muutenkin kun nyt yleisesti ryhmiä ajattelee, onhan se todella tärkeää, koska kaikkia kiinnostaa erilaiset asiat. Tottakai on olemassa myös tuotteita joita kaupitellaan kaikille, joita kaikki ostavat, esimerkiksi kännykät ja tietokoneet nykypäivänä, ruokaostokset, vaatteet jne.
Tulevaisuudessa eri ryhmät voivat yhdistyä tai laajentua. Syynä tähän on se, että maailma kehittyy kokoajan ja elektroniikka lisääntyy. Ihmiset haluavat enemmän samoja asioita, kaikki yksinkertaistuu ja uudistuu. Ainakin näin minä näen asian, toki voin olla myös väärässä.
Tulevaisuudessa eri ryhmät voivat yhdistyä tai laajentua. Syynä tähän on se, että maailma kehittyy kokoajan ja elektroniikka lisääntyy. Ihmiset haluavat enemmän samoja asioita, kaikki yksinkertaistuu ja uudistuu. Ainakin näin minä näen asian, toki voin olla myös väärässä.
Kommentit
Lähetä kommentti